Wydarzenia

Wycieczki - Łowicz 2008 r.

W dniu 25 maja 2008 r. odbyła się kolejna już wycieczka turystyczno-szkoleniowa członków naszego Towarzystwa. Tym razem, na zaproszenie Łowickiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, odwiedziliśmy Łowicz.
Celem wycieczki było zapoznanie się z działalnością Łowickiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, wymiana doświadczeń i pomysłów na lepszą pracę, zwiedzenie Łowicza i okolic oraz zapoznanie się z jego zabytkami. Założyliśmy również powtórną krótką wizytę w Łęczycy.

Z naszymi gospodarzami spotkaliśmy się pod gmachem Kolegium Nauczycielskiego w Łowiczu. Po krótkim powitaniu pojechaliśmy do siedziby Towarzystwa, która mieści się w Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej.

Zostaliśmy zaproszeni do Sali Rektorskiej, w której odbyło się miłe spotkanie przy kawie i słodyczach. Naszymi gospodarzami byli: dr Tadeusz Żaczek - prezes ŁTPN, mgr Marek Wojtylak - wiceprezes oraz mgr Halina Owczarek-Cichowska.

W czasie spotkania zostaliśmy zapoznani z historią Łowickiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk oraz jego bieżącą działalnością. Pan prezes przedstawił nam najciekawsze pozycje książkowe wydane przez Towarzystwo. Następnie głos zabrał prezes Wieluńskiego Towarzystwa Naukowego. Przedstawił on w zarysie historię i działalność WTN.
Na pamiątkę wizyty prezesi przekazali sobie książki wydane przez nasze towarzystwa.
W czasie dyskusji wymieniano doświadczenia, opowiadano ciekawe historie zarówno o Łowiczu, jak i Wieluniu, znajdując wspólne dla Łowicza i Wielunia postacie historyczne.

Następnie poszliśmy zwiedzać Łowicz. Naszym przewodnikiem, wspaniale opowiadającym o mieście i jego sławnych mieszkańcach, był pan Marek Wojtylak.
Zachwycił nas rynek i łowicki ratusz, Katedra oraz Muzeum.

Nasi gospodarze zapewnili nam jeszcze jedną atrakcję - wizytę w Łowickim Zamku, gdzie przyjął nas, opowiadał i oprowadzał właściciel zamku, pan Wojciech Gronecki.

Uwieńczeniem wizyty był wspaniały obiad we wspomnianej już Sali Rektorskiej, po którym pożegnaliśmy się z naszymi wspaniałymi gospodarzami oraz pięknym Łowiczem.
Dziękujemy!

Ruszyliśmy w dalszą drogę, która, poprzez geometryczny środek Polski - Piątek, - zawiodła nas do Łęczycy.
Czekali tam na nas: inż. Bolesław Solarski, przewodniczący Oddziału Łęczyckiego TNP oraz dr Tomasz Stolarczyk, historyk, znani nam już z wizyty w Łęczycy w 2004 r. Panowie Prezesi wymienili między sobą najnowsze publikacje wydane przez nasze Towarzystwa.

Następnie zwiedziliśmy odrestaurowany ratusz miejski, a o jego historii opowiedział nam pan Stolarczyk. Jest to piękny, dopiero zagospodarowywany budynek, jednak najbardziej podobały nam się łęczyckie diabły, zgromadzone w jego podziemiach.

Po wspólnym pamiątkowym zdjęciu przed ratuszem miejskim, przeszliśmy pod mury dawnego zespołu klasztornego dominikanów. Niezrównany w swych opowieściach pan Stolarczyk opowiadał zarówno o historii klasztoru, który zamieniono w więzienie, dziś już nieczynne, jak i o zakonie dominikanów.
Następnie pan Solarski zaproponował nam jeszcze zwiedzenie kościoła Bernardynów pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Kościół zrobił na nas wielkie wrażenie.
Wróciliśmy na łęczycki rynek. Po krótkiej wyminie zdań z Panem Prezesem Bolesławem Solarskim, pożegnaliśmy gościnną Łęczycę i ruszyliśmy do Wielunia.

Była to bardzo udania eskapada, sprzyjała nam nawet kapryśna w tych daniach pogoda, a założone cele wycieczki zostały zrealizowane.

Adam Ustyniak

DSCF6168_m DSCF6328_m DSCF6187_m DSCF6188_m DSCF6262_m DSCF6271_m DSCF6278_m DSCF6298_m gallery lightbox 2by VisualLightBox.com v5.9